Roadschooling to Pasar Kajang

Bismillah

Hari tu bersempena dengan nak puasa ni, antara salah satu persiapan tradisi sambil-sambil nak naikkan semangat anak-anak tentang Ramadhan kita buat roadschooling sikit ke Pasar Kajang yang femes itu. Nama macam aktiviti dah macam best kan, roadshooling.

Tanpa kita sedar sebenarnya, kita lebih banyak roadschooling anak-anak iaitu sambil kita travel bersama anak-anak, secara tak langsung mereka telah didedahkan dengan banyak perkara dan pengalaman baru.

Kalau tak percaya, lihat sahaja anak-anak– mata tak berhenti melilau, mulut asyik bertanya apatah lagi fizikal yang memang mengundang kegoyahan iman di dada.

Kita sebagai ibu ayah haruslah bersedia dengan ketenangan jiwa untuk menjawab dan melayan karenah mereka saat di luar kerana masa inilah yang paling dekat tempoh pembelajaran kerana mereka ‘belajar’ atas dasar minat sendiri dan keinginan tahu yang tinggi.

Pada ibu, takdelah roadschooling biasa, cuma rutin pergi pasar biasa je.

Tapi pada mereka adalah sebuah perjalanan yang panjang dan penuh dengan perkara yang mengujakan!

Jadi, ibu ambil kesempatan untuk menilai beberapa perkara berikut :

1. Kemahiran sensori (visual)

2. Kemahiran kognitif

3. Kemahiran sosial

Sebelum pergi ibu acah-acah lukis senarai barang yang perlu dibeli dan kuantiti. Tiba-tiba lost macammana nak lukis beras dan garam T____T

Setelah itu, ibu serahkan pada si abang untuk membantu ibu mencari barang-barang tersebut. Sebelunya beberapa pesanan sudah diberikan lebih awal. Antaranya :

1. Pasar akan dipenuhi orang ramai, abang(panggilan anak sulung) perlu berjalan berdekatan dengan ibu. Pastikan ibu sentiasa pada pandangan abang.

2. Perhatikan sekeliling pasar, apa yang abang lihat.

3. Kalau penat, haus, atau perlukan apa-apa maklumkan pada ibu.

4. Bantu ayah angkat barang.

 

 

 

 

Setibanya di pasar, memang ramai orang. Abang sangat excited melihat udang (kegemaran beliau), ikan, ayam dan bermacam-macam lagi. Aku tunjukkan pada anak-anak ekor lembu kerana sejak kecil memang mencari itu kalau ke pasar :p

Aku tanyakan abang :

Mahu lihat apa?

Nak tengok ikan, nak beli ikan. Untuk rumah atok.

Apa yang orang tu lakukan?

Cabut bulu ayam.

Ada berapa ekor ayam tergantung?

1,2,3….

Ini sayur apa?

Tak tahu.

Bunga ini warna apa?

Yellow.

Apa yang abang mahu beli?

Nak air, haus.

Abang paling suka tentang pasar?

Tak tahu.

Acuh tak acuh juga dijawabnya.

Walau bagaimanapun bagus juga ye jawapannya. Ibu puji abang sebab jawab dengan bagus.

Anak-anak dah mula gelisah dan panas.

Dalam sejam juga kami di sana.

Tak semua barang dapat beli di sana dan sambung beli di Pasaraya Econsave.

—-

Di Pasaraya Econsave.

Wah di sini ramai juga orang.

Untung ada permainan untuk mereka di bahagian promosi susu Dutch Lady.

 

 

Selepas selesai membeli belah, di sini abang mengamuk kerana apa pun aku dah tak ingat.

Penilaian yang boleh dibuat tentang anak-anak seperti berikut :

1. Kemahiran sensori (visual)

Gambaran sangat jelas. Bagus untuk otak kanan. Lihat ayam dicabut bulu dipotong, ikan disiang, ikan hidup dalam plastik, ikan haruan masih hidup (euw!)

Abang juga sempat mengambil plastik di Econsave sangat banyak untuk permainan sensori beliau bagi menggantikan tisu (huhuh)

2. Kemahiran kognitif

Mengenal beberapa perkataan baru seperti sayur sawi, lemon, PASAR dan banyak lagi.

3. Kemahiran sosial

Bertegur sapa dengan penjual dan bantu ayah angkat barang.

Ibu bagi 9 bintang untuk anak-anak semua.

Setelah tiba di rumah mari kita semua PENGSAN!

Sekian laporan anak-anak buat masa ini.

KROHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH–