Bagaimana ibu dan ayah mendorong anak dengar kata

Bismillah.

Berikut nota yang boleh aku kongsikan daripada seminar parenting yang pernah pergi hari tu.

Mendorong anak gaya Nabi.

(Belum sampai tahap pemikiran anak)

Anak kecil kurang baik dalam memahami bahasa orang dewasa. Kesannya, mereka akan sedih, kecewa dan akhirnya menangis dan mengamuk apabila orang dewasa tidak memahami mereka. Dewasa pula melihat anak kecil ini berperangai mengada-ngada!

Contoh yang boleh kita ubah :

“Abang tunggu sekejap ye, ibu tengah basuh pinggan ni” kepada “Abang tunggu dalam kiraan 10, nanti ibu datang.”

“Kalau akhlak kakak baik, Allah sayang, ibu dan ayah pun sayang” kepada “Kalau kakak solat, cakap dengan baik, kongsi mainan dengan adik, tu semua perbuatan baik, Allah sayang, ibu dan ayah lagi sayang!”

======

(Galak anak bersikap baik)

Nabi Muhammad adalah individu yang sangat persuasif dalam komunikasi dengan orang. Ini penting untuk mendorong orang bersikap positif.

Antara tujuan dorongan :

+ Naikkan prestasi yang sudah bagus

+ Ulang tingkahlaku yang baik

+ Memberhentikan tingkahlaku yang buruk

Penting kita mengetahui cara yang betul untuk mendorong anak-anak bersikap positif.

======

(Bahasa yang digunakan untuk mendorong anak-anak berkelakuan baik)

+ Jangan guna bahasa negatif (malas, nakal, degil, masalah, rugi, gagal, buruk, comot, pengotor, corot)

+ Guna bahasa positif/ bahasa kejayaan/ bahasa masa depan

+ Gaya bahasa tidak bercakap menggunakan bahasa campuran (contoh bahasa Inggeris dan bahasa Melayu)

+ Satu bahagian teknik dalam satu ayat (ayat kritik, ayat puji, ayat tegur)

Contoh : “Sedap sambal belacan ni, yang! (ayat puji) Tapi kalau tambah gula sikit mesti lagi sedap! (ayat kritik)

Hanya puji perkara baik tanpa menyebut kesalahan atau sebut sahaja kesalahan tanpa memuji.

+ Aplikasi struktur ayat Nabi apabila membina skrip ucapan

Rujuk bawah.

========

 

20151118193134.jpg

(5 petua untuk menjadi ibu dan ayah yang baik dalam mempengaruhi anak)

+ Menggunakan pujian sebagai motivasi

-puji hasil kerja

-sebut impak positif daripada hasil kerja tersebut

-segera dan terbuka

+ Tidak menyiasat kesalahan

Contoh : “kenapa adik pukul abang?” atau “siapa tumpahkan nasi atas meja ini?”

+ Tidak kritik diri anak dan kesalahan

Contoh : Apa nak jadilah kamu ni, Akram? Asyik tengok TV je!”

+ Berkata positif atau DIAM. Ibu ayah boleh tunjuk muka marah dan apabila anak meminta maaf dan berkelakuan baik, terus senyum dan puji beliau.

Nota : DIAM itu paling mencabar walhal impak pada anak paling besar. Membebel paling senang tapi impak kurang.

========

Adik beradik saling mengulang perkara yang baik kerana suka dengan kata-kata ibu dan ayah yang mendorong diri mereka kepada lebih baik

=======

(5 strategi mendorong anak bersikap positif)

+ Buang strategi garang (ugut, ancam)

Contoh : “Kalau Fateh tak kemas mainan, ibu tak mahu bawa ke kedai.”

+ Mengubah konsep diri negatif kepada positif. Sentiasa puji atau sebut bahasa positif pada anak, menaikkan semangat mereka sebagai kesan penilainan diri daripada orang yang rapat.

Contoh : Keluar bilik, ayah puji “bagus anak ayah mandi awal”. Di ruang tamu, ibu pun puji, “anak ibu mandi awal, siap awal ibu suka.”

+ Mengekalkan konsep diri positif guna ganjaran sosial (pujian dan bacaan doa yang kuat di hadapan mereka)

Contoh : “Ya Allah, masukkan abang dan adik ke dalam Syurga kerana mereka berakhlak baik, membantu ibu dan rajin belajar, amin.”

+ Tingkatkan estim diri anak. Cari potensi dan bakat mereka dan beri dorongan.

Contoh : Anak kita suka bermain bola sepak dan kita boleh masukkan dia ke dalam kelab bola sepak atau pertandingan.

Nota : CIPTA PENGALAMAN BARU anak-anak supaya anak-anak dapat bertindak balas dengan maklumat dan pengalaman baru tersebut.

========

Allah nak bagi jawapan tu,

Sokmo dalam macam-macam bentuk.

Baik dalam ayat Quran sampai timeline FB pun boleh Jah. Tak yah tunggu mimpi 😛

—–

 

Parenting is about flexibility.

If something doesn’t work, change it.

If your child doesn’t respond to some method you use, then, instead of complaining about your child, choose something else that might be more effective.

Don’t blame your kids for things that do not depend on them.

Be flexible, understanding, respectful, and kind, and watch your children become all those things as well.

(quote from Walter barbee)

—–

Aku dah 2-3 bulan ni almost give up rasa tak boleh buat, rasa nak hantar anak-anak pada yang lebih baik mendidik. Sampai lupa the best teacher adalah ibu sendiri.

Hari-hari tulis journal perkembangan sikap anak untuk monitor dan cari solusinya.

Orang nampak macam ok, sweet tapi siapa yang pernah jadi ibu ayah je yang akan faham.

Bila susah susah macam ni baru nak appreciate mama abah T___T Dasar anak!

Auu pun doa ketat-ketat sempena Ramadhan ni kan, kurniakan ku Ilham ya Allah bagaimana mendidik anak yang betul.

Amboi betul sangat ye.

Jawapannya adalah–

If something doesn’t work, change it.

Especially dalam mendidik anak mana skema jawapan. Sebijik ko buat macam ni mesti betul.

Anak-anak tukan berbeza. Bila dah berbeza cara pendekatan juga berbeza.

Kita mungkin tengok anak si A ni alahai suwitnya bagusnya dengar kata senang mak pak jaga.

Kita tengok pulak anak si B ni rajinnya lahai anak dia dengar kata, laju je bila orang suruh.

Sampai lupa nak tengok anak sendiri yang bersinar-sinar mata nak tunjuk kelebihan dia terjun daripada punjak slide terus ke bawah. Nak tunjuk betapa berkemampuannya dia untuk melakukan aktiviti fizikal yang belum tentu kawannya dapat buat.

Lepas baca quote di bawah, aku nekad :

+ STAY POSITIF

+ Berhenti marah

+ IGNORE BAD HABIT (kena gigih!)

+ RECOGNIZE GOOD AKHLAK

Nak try sebulan tengok macammana 🙂

—-

Di bawah ni aku share sikit input yang aku dapat daripada seminar anjuran Al-Fateh Homeschooling.

(5 strategi mendorong anak bersikap positif)

+ Buang strategi garang (ugut, ancam)

Contoh : “Kalau Fateh tak kemas mainan, ibu tak mahu bawa ke kedai.”

+ Mengubah konsep diri negatif kepada positif

Sentiasa puji atau sebut bahasa positif pada anak, menaikkan semangat mereka sebagai kesan penilainan diri daripada orang yang rapat.

Contoh : Keluar bilik, ayah puji “bagus anak ayah mandi awal”. Di ruang tamu, ibu pun puji, “anak ibu mandi awal, siap awal ibu suka.”

+ Mengekalkan konsep diri positif guna ganjaran sosial (pujian dan bacaan doa yang kuat di hadapan mereka)

Contoh : “Ya Allah, masukkan abang dan adik ke dalam Syurga kerana mereka berakhlak baik, membantu ibu dan rajin belajar, amin.”

+ Tingkatkan estim diri anak

Cari potensi dan bakat mereka dan beri dorongan.

Contoh : Anak kita suka bermain bola sepak dan kita boleh masukkan dia ke dalam kelab bola sepak atau pertandingan.

Nota : CIPTA PENGALAMAN BARU anak-anak supaya anak-anak dapat bertindak balas dengan maklumat dan pengalaman baru tersebut.

Contoh situasi.

(Berebut mainan)

Sebagai ibu ayah kita selalu nak anak-anak lakukan perkara yang betul.

Contoh : abang rampas mainan adik.

Apa yang ibu ayah akan buat?

+ bagi balik mainan pada adik

+ cakap pada abang untuk minta maaf.

Lalu abang lagi memberontak dan ucapan maaf apatah lagi. Abang lagi meraung dan panas hati.

Apa yang kita boleh cuba buat?

+ TAWARKAN mereka barang atau aktiviti yang lebih menarik (ajak baca buku kegemaran atau main lego binaan kegemaran)

+ DISTRACTION (ajak tengok kucing atau hujan)

—–

  

 

Serius ini memang niat nak share. Boleh cuba. Aku baru cuba cara ni memang nampak hasil. Tapi hasil jangka pendek sebab BARU BUAT. Kalau konsisten buat sepanjang tempoh dia masih 0-6 tahun ni insya Allah hasil dia kekal lama sampai dewasa.

Ibu-ibu berkorbanlah demi masa depan anak-anak, dan ingat kata-kata di bawah ini :

The way we talk to our childrens become their inner voice.

The way we act to our childrens become their action.

Childrens are the true reflections of us.

Semoga bermanfaat 🙂

——